În data de 07.04.2023, la sediul ROMATSA, a avut loc întâlnirea organizată de RATCA ce a adus împreună piloţi şi personal CTA. Cu această ocazie, ATSEPA a primit invitaţie de participare, fiind reprezentată de preşedintele ATSEPA, dna Camelia Elisei-Iliescu şi reprezentantul AC, dl. Cristinel Trandafir.
Din partea companiilor aeriene au participat reprezentanţi ai HiSky, WizzAir, Tarom şi Animawings.
Subiectele abordate în cadrul acestei întalniri au fost următoarele:
1. Operaţionalizarea Aeroportului Internaţional Braşov-Ghimbav
Acest proiectul se află în faza finală de autorizare, urmând ca în perioada următoare să fie finalizată şi componenta de recording audio şi video.
Totodată, a fost finalizată componenta de acoperire COM VHF şi au fost validate procedurile de zbor, cu excepţia procedurilor VOR RWY 21, RNP RWY 21 X şi RNP RWY 21 Y care trebuie reproiectate şi apoi validate.
Data de operaţionalizare rămâne 15.06.2023, astfel că sunt în curs de actualizare informaţiile din AIP Romania.
2. Resectorizare FIR Bucureşti
Datorită implementării SEE FRA (South East Europe Free Route Airspace) începând cu data de 09.11.2019, au devenit posibile operațiuni pe rute libere transfrontaliere. Prin resectorizarea spaţiului aerian aferent SEE FRA se doreşte creşterea capacităţii sectoarelor ACC.
În cadrul întâlnirii s-au făcut informări privind analiza celor 7 scenarii posibile pentru resectorizare cu NEST şi SAAM, respectiv extinderea frecvenţelor pentru noua structură. Operaţionalizarea resectorizării va intra în vigoare cu ocazia noului ciclu AIRAC din 20.04.2023.
3. Modernizarea Aeroportului Internaţional Henri Coandă Bucureşti
În cadrul acestui subiect au fost prezentate amplele lucrări de modernizare a AIHCB şi restricţiile de operare în cadrul TWR Otopeni, datorate acestor lucrări.
Întâlnirea a continuat cu o sesiune de întrebări-răspunsuri şi discuţii libere între reprezentanţii companiilor aeriene şi personalul CTA.
Astfel, Detaşamentul ATR al companiei TAROM a adresat întrebări cu privire la:
– eşalonarea de pe aeroporturile iaşi, Suceava, Cluj şi Timişoara, subliniind necesitatea unei eşalonări mai eficiente pe aceste aeroporturi;
– low visibility procedures suspendate pe aeroporturile Iaşi, Satu Mare şi Oradea, cu impact operaţional datorat prelungirii NOTAM-urilor;
– lipsa procedurilor de apropiere pentru LROD RWY 01 şi LRBM RWY 27, sugerând implementarea apropierilor RNP (RNAV);
– neconcordanţa între condiţiile meteo reale şi raportarea acestora (în special pentru LRIA, LRSV şi LROD);
– alte riscuri generale cu care se confruntă piloţii, precum interfereţele comunicaţiilor, interferenţele semnalului GPS sau ameninţări cu bombă la bord.
Reprezentanţii companiei WizzAir au prezentat o listă de întrebări pentru personalul CTA de la LROP şi LRIA. Au fost abordate subiecte referitoare la “delay a flight plan during taxi”, vectorizare, implementarea D-ATIS/DCL la LROP, respectiv acoperirea radar de suprafaţă, frecvenţa ATIS, revenirea la categoria II de operare şi introducerea de apropieri RNP la LRIA.
În cadrul discuţiilor, piloţii au întrebat despre existenţa unei planificări în ceea ce priveşte crearea Approach Moldova şi extinderea acoperirii radar pentru această zonă. Dl. Adrian Florea, directorul operaţional ROMATSA, a motivat faptul că o astfel de investiţie nu este sustenabilă în acest moment din punct de vedere al amortizării.
Această primă participare a ATSEPA la o astfel de întâlnire s-a dovedit de bun augur întrucât la unele întrebări au putut interveni şi reprezentanţii ATSEPA, rezultând o perspectivă de organizare a unor întâlniri tripartite, în cadrul cărora să se discute speţe care vizează şi personalul ATSEP.